Ferguson TED20Då har jag blivit med traktor! Pensionären skall ha nåt att syssla med, så det fick bli att pyssla om en annan pensionär.Ferguson TED-20 1952. Chassinummer TED284737. Bensin/fotogen. men jag kör bara på bensin. Den är törstig, över 2 liter per mil. Har låg kompression för att kunna hantera fotogen. Bensinen, hade efter kriget endast oktantal under 80. Provningen av traktorn hos SMP 1947 enligt nedan, skedde med oktantalet 74!! Högsta tillåtna hastighet för traktorer var tidigare 20km/h. Därför är maxhastigheten på en Grålle strax över 20km/h. I Sverige höjdes tillåten hastigheten till 30km/h 1952. Då skulle även traktorn registreras. 1995 vid inträdet till EU höjdes hastigheten till 40km/h, gäller nya traktorer, efter 2003. Och vad jag förstår så ska man vara minst 15 år och inneha minst AM körkort för att få köra traktor idag. Det gamla traktorkortet har utgått. Mopedbil får köras vid 15 års ålder, så det är antagligen en anpassning till detta. Den lilla grå Ferguson TE20 byggdes i USA 1939 - 1947 och i England/Frankrike mellan 1946 - 1956 utan några större förändringar. Några olika motorer. 66% exporterades från England. 33.000 såldes i Sverige. Av dessa lever fortfarande över 20.000. De vårdas ömt och har ett behagligt pensionärsliv utan slit på åkrarna. Svenska Grålleklubben har ca 6500 medlemmar. Tillgången på reservdelar är god, de nytillverkas. Motorn är av samma typ som fanns i personbilen Standard Vanguard. I bilen var effekten 68 hk, 4500 rpm, medan traktorversionen blev strypt till 30 hk och 2000 rpm. Det är vridmomentet som prioriteras i traktorn, inte effekten. Den fanns även en dieselversion. Många svordomar lades över den motorn, notoriskt svårstartad, även på solsidan av ladugårdsväggen. Den grå färgen var överskott efter krigsindustrin, men i USA var traktorn oxo grå, innan kriget!. Av den gråa färgen blev svenska smeknamnet "Grålle". "Gråtass" i Norge. Och "Little Grey Fergie" i England. Det unika med denna lilla traktor var Harry Ferguson's (1884-1960) tre-punktslyft och steglösa nivåregleringen under sina patent från 1937. Övriga traktorer släpade redskapen efter sig som hästen gjorde. Ferguson bar sina i tre-punktslyften, och kunde reglera nivån på lyften. Harry Ferguson satte ett helt nytt koncept med sina patent. Då behövde inte traktorn vara stor och väga bly, för att dra redskapen i jorden utan att slira. Redskapens tyngd flyttades över på traktorn. Ford gjorde intrång i patenten för tidigt och fick böta många miljoner dollar till Ferguson i början av 1952. En stor del av dollarna gick till att betala advokaterna!! Henry Ford och Ferguson byggde över 300.000 "Grålle" traktorer i amerika från 1939 med Ferguson's patent med enbart ett handskakning som dokument. Henry Ford's sonson tog över styret efter kriget och bröt överenskommelsen från sin farfars tid, men fortsatte att bygga "Grålle" traktorerna utan patenträttigheter, han tyckte det fanns inget dokument! Patenten löpte ut senare under 1952. Då var det fritt att kopiera tre-punktslyften bl.a, vilket de flesta (alla) fabrikanter har gjort. Dessutom kom ett krig emellan som förbrukade tid och resurser av patenträttigheterna. Ferguson tog fram många redskap som passade att hänga på tre-punktslyften. Det blev en industri vid sidan om traktorn. 1953 sålde Harry Ferguson bolaget till Massey-Harris. Vilket senare blev MF, Massey-Ferguson och det bolaget lever än idag. Färgen skiftade från grå till röd på traktorerna och de har växt i storlek. Farlig arbetsplats.Utdrag från arbetsmiljöföreskrifterna: Efterhand som olika typer av traktorer har utvecklats har det också uppstått nya risker för olycksfall och arbetssjukdomar. Tidigare uppmärksammades de svåra olycksfall, oftast dödsfall, som inträffade när traktorer välte eller överstegrade och föraren kom i kläm under fordonet. Under senare delen av 1950-talet inträffade i medeltal mer än 30 sådana dödsolyckor per år. Då fanns det inte krav på överrullningsskydd på traktorer. Därför bestämdes att nya traktorer fr.o.m. den 1 juli 1959 skulle utrustas med överrullningsskydd. Detta krav utvidgades fr.o.m. den 1 oktober 1965 till att omfatta alla traktorer som framfördes av arbetstagare. Sedan började man även att klä in skyddsramen för att ge föraren en godtagbar arbetsmiljö vad gäller klimat och buller. Förarhytten är numera en integrerad del av fordonet. Det är bara ägaren som får köra en traktor utan skyddsbåge, och bara med egen last. Inga uppdrag åt andra. Bromsar på släpet?Sedan 1 februari 1998 krävs bromsar på släpet När krävs det bromsar på släp? Bruttovikt = den vikt som vid ett
En liten bötesmall för släpvagn efter jordbrukstraktor på allmän väg
Har man bara reflexer och LGF-skylten, samt kör dagtid så ska det gå bra...
När är traktorn byggd?Year Serial no Första året 1946, byggdes 315 st, produktionen startade på hösten. Och sista året, 1956, ställdes produktionen om för FE35, "guldkalven". Den var ingen större förbättring, gick fortfarande i 20km/h, men hade hög/låg-växel. Efterföljaren MF35, den röda från 1958, var uppväxlad till 30km/h och den fick uppdateringar efter hand. Fortfarande var det en liten traktor, och många av delarna från Grållen var samma.
Ferguson FE-35 "Guldkalven" med den bronserade kroppen. 1956 1001 - 9225 = 8224st 1957 9226 - 74655 = 65429st Nu var "Grållen" förlegad, går för fort på 1:ans växel och för sakta på 4:ans! För törstig på bensin/fotogen. Den hade brytit jorden och mättat många munnar. Men nu måste utvecklingen gå vidare med större och snabbare maskiner som vi känner dem idag. Fler skär på plogen, större harvar osv.
Dokumentet från Statens Maskin Provning 1949. Klicka på bilden för att ladda ner hela dokumentet.
Dokumentet från Statens Maskin Provning 1954 av dieselversionen. Klicka på bilden för att ladda ner hela dokumentet.
ReservdelsbokenAv någon anledning så låg reservdelsboken kvar hos min kompis, fast verkstaden slog igen för minst 20 år sedan. Bladen är daterade i augusti 1957. Det är efter att produktionen stannat, därför bör den vara komplett med alla varianterna. Lite tummade sidor av oljiga händer... men vadå! Jag lånade och scannade. Klicka på bilden för att ladda ner hela boken.
Bränslestickan för tankenJag fick låna två olika årsmodeller av drivmedelsmätstickor för att rita upp. Stickor från Mobiloil. Klicka på bilden för fullversion.
Kombinerad för TEA och TED traktor. Klicka på bilden...
Enbart för Bensin TEA traktor. Klicka på bilden...
Enbart för Fotogen TED traktor. Klicka på bilden...
Ritade om stickan och plastade in den... får se om plasten håller för bränslet. Har limmat plastskivan på en ekstav. Klicka på bilderna för större version. Stickan skall vara exakt 250mm lång. Eller ladda ner denna filen med ritningen och hämta "free viewer-program" från denna sida. Öppna ritningsfilen i det programmet, och du kan skriva ut stickorna exakt i skala 1:1 på din skrivare.
ModifieringarOriginalgeneratorn fick ge vika... och det är enklare med minusjordat systen. Fick en smidig 12 Volt 50 A generator av en kompis. Originalremskivan skavdes en vända i svarven, sen passade den på nya generatorn. Har bytt all kabel i traktorn. Sedan laddningsreläet togs bort så blir elschemat för traktorn mycket enkelt! Nya generatorn har inbyggd laddningsrelä. Laddningslampan på instumenttavlan måste bytas till en kraftigare. Nu sitter det en 4W lampa mot tidigare 1,5W. Annars vill inte laddningen starta. Startmotorn som tidigare var plusjordad, bryr sig inte om att det nu är minusjordat. Det är en serielindad maskin, den går alltid samma riktning, även om den matas med växelström!! En dammsugare har samma motortyp.
Har bytt hela tändsystemet. Det var nästan så att lagren i fördelaren skulle skära. Plockade isär hela fördelaren, tvättade upp lagren och smörjde in med fett. Inte så roligt att läsa "Made in Japan" på tändspolen!
Modifierat baklyseBaklampan har också fått en modifikation. Eftersom jag ska ha en prärievagn efter mig, så skymmer den traktorn bakifrån. Då är min åsikt, att det måste finnas blinkers. Och när det är monterat bromslampor på vagnen, så anser jag att oxo de måste fungera. Vill gärna ha alla dessa funktioner inbyggda i traktorns "original" baklampa. Provade att lägga in 2 stycken 10W spollampor inne i kapslingen till broms/blinkers! Men av värmen från lamporna så blev plasten lite mjuk, och gav en tendens att formförändra utseendet till det sämre.
Det blev en vända runt ritbordet med en modifikation. Ett kretskort etsades fram med plats för några röda lysdioder. Originallampan krossades! Så att jag fick en lampsockel att löda fast kretskortet på.
I mitten är baklyset med fem lysdioder.
Och i en ring sitter fler lysdioder för bromslyset kombinerat med blinkersen. Med lite hokus-pokus av likriktarbrygga går det att kombinera broms/blinkers i samma "lampa". Precis som på amerikanska bilar. BromsljuskontaktenBromsljuskontakten är monterad på en liten vinkel. Tyvärr sitter switchen dold för kameran. Den undre balken är bromspedalen.
.. Framlampans inkråm är lite rostigt. Har funderingar på att köpa nya. Men inför traktorresan så fick det bli en snabb nödlösning. Ville gärna att lyktorna ska vara tända under färd. Lamporna är original Bosch utan hel/halv-ljus. Likadana arbetslampor runt om. De monterades av ANA efter importen av traktorn. Krossade glödlamporna, och monterade en varmvit lydiodplatta på lampsocklarna. Sen borrades ett hål i reflektorn som passade en 21W gul lampa till blinkersen, som limmades med smältlim. Traktorer behöver inte ha lyktorna tända dagtid. Jag kommer inte att köra i mörker, så LED lamporna blir bra till varselljus dagtid. Förbrukningen sjunker från 2 × 35W till 2× 2W på lamporna, detta reducerar värmen och batteriförbrukningen avsevärt.
Det fick bli en ny förgasare, den gamla var sönderskruvad. Nu går motorn som en dröm på tomgång. Dessutom startar motorn alltid utan hjälp av choken efter bytet. Fastän jag saknar kor och mjölkmaskin, fick vakumuttaget sitta kvar.
HastighetsmätareTraktorns instrumentering har kompletterats med en hastighetsmätare! Traktorn gör max ca 24km/h! Till höger har jag klämt en vit lysdiod som skvallerlampa till blinkersen. Vill inte borra i panelen. "Blinkerspaken" är den lilla gummivippan ovanför tempmätaren.
I cykeldatorn finns en trip mätare. Har redan kört nästan 7 mil...
Givaren sitter surrad på en vinkel vid vänster framhjul. En extra kraftig magnet på hjullagret fixar pulsen till givaren. Genom att justera avståndet mellan magnet och givare så blir triggningen ok. De får inte sitta för nära varandra.
Hjuldiametern och rulldiametern är inte lika. Cykeldatorn vill helst ha rulldiametern om siffrorna skall bli rätta. Däcket plattas till lite, därför blir rulldiametern mindre. Radien mätes till hjulcentrum, sen är det folkskolans matematik med radien och Pi som gäller för att få omkretsen. 335 × 2 × 3,14 = 2104 mm
Ifall vi kör vilse?? Lite moderna leksaker till pappa. En minicykelkorg till kameran och vattenflaskan.
En testnatt till Buddeviken innan långa resan.Framme i Buddeviken Östra Hästholmen i Blekinges östra skärgård för en testnatt. Det blev linfärja från Yttre Park, Torhamn.
Det blev en fin kväll i Buddeviken. Och natten förgylldes med toner från Näktergalen och Göken.
Under denna testresa skulle jag anteckna vad som behövdes inför stora resan. Det första jag glömde var anteckningsblocket.... Jag och sovsäck kommer inte överens, vi roterar inte med samma hastighet. Vaknar alltid med blixtlåset i ryggen, där utbrytningsarbetet vidtar. Därför blir det duntäcken numera. En kompressorbox förvarar maten kall. Har ett 200Ah batteri under sängen som laddas från traktorn under körning. Bågarna till vagnen är 50mm plastslang, Styva som attans! Duken är solsegel som normalt skall hängas i trädgården. Men den är inte helt regntät, så därför fick det bli en plastpresenning på insidan. Inte en tendes att det kom in vatten fastän vi körde en hel dag i ösregn. Däremot blev jag genomsur på traktorn! Vatten har en förmåga att leta sig in på kroppen med tiden, oavsett vilka regnkläder man har.
Sen... om det skall vara avkopplande så måste man vara uppkopplad! Här sköter en Globesurfer 3+ kontakten med yttervärlden. Den arbetar via WiFi till kameran på traktorn och datorn intill.
Väldigt impad av kökets effekt. Men, kastrullen med bakelithandtag spred en obehaglig lukt! Det är rent rostfritt gäller över öppen gaslåga.
Ett utdrag ur tidningen Teknikens Värld nr 18 1948Klicka på bilden för större version.
Detta var 1948... 30 traktorer i timmen från bandet! 500 om dagen, det betyder att de körde tvåskift.
Traktorn byggdes av Standard Motors åt Ferguson. Från 1948 så användes Standards egna motorer i Fergusontraktorn. De första traktorerna hade en amerikansk Contentialmotor. Från Teknikens Värld nr 4 1948. Den nya Standard Vanguard. Detta var 80mm cylinderdiamter. Senare kom 85mm cylinderdiameter med 68 hk.
ANA sålde både bilarna och traktorerna från Standard Motor i England.
En storbeställning av traktorer från Amerika Ur Teknikens Värld 5 1948
Ramdala Gråller's traktorresa 2014Tack alla er som följt vår färd via webbkameran!! Det blev ca 270 km totaltOm vädret tillåter att kameran kan leva friluftsliv, och Telenor har en vakande site över oss. Så kommer det en bild från traktorn varje halvminut under resan. Tyvärr är det en för billig kamera, den kan inte streama en levande bild. Kameran har WiFi till routern i vagnen. Fästet fram på traktorn som kameran sitter på är för nödbogsering. Vi har en bogserstång i beredskap ifall någon traktor fallerar.
Den planerade reseruttenKlicka på bilden för större karta. Vi kommer att bli ca 10 veterantraktorer med vagnar som kommer att göra en fyradagarstripp med ca 300km runt östra Blekinge. Eftersom traktorerna gör ca 22km/h, så kommer det att ta sin tid. Vi startar från Ramdala Medborgarhus fredagen den 16 maj kl 09.00.
Då har resan startat!En skugga följer traktorn! Vi startar i fint väder där maskrosorna blommar.
Uppsamling i Ramdala
Patrik med sin dieselgrålle och vagn.
Hasse Andersson med sin unika originallastare, nu bärandes en Unikabox.
Patrik Brånhede's Dieselgrålle
Åke Torstensson's MF35
Eje's ekipake går sist.
Då är karavanen igångGert-Åke Sommar tar ledningen med sin "guldkalv" och prärievagn. Därefter kommer Sven-Erik Björklund. Radio Blekinge gick ut med en varning!! Traktorer på E22:an! Någon irriterade sig tydligen. Av de 270 km vi körde så behövde vi endast 2 km av E22:an, resten var småvägar. Vi såg inga sura miner, alla vinkade var glada och fotograferade oss.
Stefan Wirbladh i en vänstersväng.
Hans Andersson
Johnny Apell
Lars-Erik Krona
Åke Torstensson
Patrik Brånhede
Eje Gustavsson
Patrik Brånhede
Sista ekipaket med Eje Gustavsson
Första stoppet hos Per Brunberg Björketorp gård.
Per Brunberg informerar om gården
I Bräkneåns dalgångar.
Framme vid kvällsstoppet i Svalemåla.
Svalemåla
Vi fick en fin kvällssol.
Precis vid havskanten.
Avslutning på kvällen
Den fina morgonen i Svalemåla
Stopp för frukost uppe i Vandrarhemmet, Svalemåla
Bräkne-Hoby
Stopp i Bräkne-Hoby där en familjecykel aktivitet pågick.
Hos Arne med son och deras museum i Tjurkhult
Guidning på det privata museet.
Ett objekt i museet som skall förbli orört.
Fordson Major
Pappa Arne med sonen Victor körandes sin tändkulemotor-
Stopp i Rävemåla för paus o tankning
Det var vi som körde...
Klasatorpet, Långasjö. Strax efteråt startade ett rejält regn! Som varade några mil.
Till Skeppevik's Camping kom vi fram rejält blöta.
Lars-Erik Krona med MF35 och husvagn i bakgrunden.
Gert-Åke Sommars ekipage, nyrenoverad guldkalv.
Fikastopp hos Blomlöfs i Brömsebro sista dagen.
Sista stoppet i Kristianopel, några ekipage hade redan avvikit. Det blev ca 27 mil totalt.
Och så hamnade vi i bladet... Vårt Karlskrona Nr6 2014
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||