Min PrärievagnDetta är utseendet idag, andra året med min prärievagn. Det blir lite modifieringar efterhand. Den är avsedd som enkel övernattning under våra traktorresor.
När jag köpte traktorn var det klart att jag skulle följa med på nästa långresa. Tio gubbar på traktorer. Vi är ute ca tre nätter, det behövs något att övernatta i. Det finns husvagnar, men några hade byggt prärievagnar. För mig blev det klart att det skulle vara en prärievagn efter traktorn. Tiden var knapp, några veckor. Jag hade ingenting att börja med. Skogsvagnen hittades på Blocket. Den var hjälpligt försäljningsmålad! Alla hjullager fick jag gå igenom med upptvättning och nytt fett. Några däck fick bytas. Annars var vagnen inte sönderdragen, som de brukar bli, när en traktor ersätter hästen i skogen. Då lastades gärna en stock extra. Den klarar nog några tons last, Det fanns bromsar på bakhjulen, men de hade rostat fast, och fick skäras bort. Vagnens bredd är 1400 mm och längden kan justeras genom att flytta bakre axeln efter det långa röret. De två främre "hornen" tog jag bort, det var något special påsvetsat av tidigare ägare. På denna började jag nu bygga ett flak och montera bågar. Flaket fick bli ca 3 meter lång, sängen 2 meter + lite utrymme för "köksbänken".
Här kan man se de fem 50mm plastslangarna som bågar. Duken är ett solsegel som man normalt spänner i trädgården, 5 x 5 meter. Tyvärr är duken inte riktigt vattentät, så det ligger en genomskinlig plastpresenning under. Kriteriet för vagnens mått, den fick inte vara bredare än traktorns 1600 mm, för då vet jag att den följer traktorn när man kör på kantlinjen. Och vagnen lämnar passerande postlådorna intakta! Den får inte vara längre än att den går in på tvären i mitt garage. Takhöjden inne i vagnen är ca 1,5 meter. Det är ok för övernattning. Man sitter på sängen och utför de mesta sysslorna. Vikten, uppskattar jag till ca 500kg efter ombyggnaden nedan.
Visst det ser charmigt ut med snörningen. Men det är jobbigt att ta sig in och ut. Dessutom så blåste det gärna rakt igenom om nätterna.
Sängen är uppbyggdca 400 mm, så därunder förvaras ett stort batteri, som kan försörja kylboxen, datorn, internet och belysning. Samt plats för extra kläder och annat. Det är betydligt bättre komfort än i ett två-manstält!
En testnatt till Buddeviken innan långa resan.Framme i Buddeviken Östra Hästholmen i Blekinges östra skärgård för en testnatt. Det blev linfärja från Yttre Park, Torhamn.
Det blev en fin kväll i Buddeviken. Och natten förgylldes med toner från Näktergalen och Göken.
Under denna testresa skulle jag anteckna vad som behövdes inför stora resan. Det första jag glömde var anteckningsblocket.... Jag och sovsäck kommer inte överens, vi roterar inte med samma hastighet. Vaknar alltid med blixtlåset i ryggen, där utbrytningsarbetet vidtar. Därför blir det duntäcken numera. En kompressorbox förvarar maten kall. Har ett 200Ah batteri under sängen som laddas från traktorn under körning. Bågarna till vagnen är 50mm plastslang, Styva som attans! Bågarna fick hållas ihop med spännband under montaget. Duken är solsegel som normalt skall hängas i trädgården. Men den är inte helt regntät, så därför fick det bli en plastpresenning på insidan. Inte en tendes att det kom in vatten fastän vi körde en hel dag i ösregn. Däremot blev jag genomsur på traktorn! Vatten har en förmåga att leta sig in på kroppen med tiden, oavsett vilka regnkläder man har. Nätterna har en tendens att bli svala, ner mot +5°C i maj månad. Så funderingar finns om något slags värme oberoende av landström. Nu värmer gasolköket snabbt upp luften, när morgonkaffet kokas.
Sen... om det skall vara avkopplande så måste man vara uppkopplad! Här sköter en Globesurfer 3+ kontakten med yttervärlden. Den arbetar via WiFi till kameran på traktorn och datorn intill.
Väldigt impad av kökets effekt. Ca 3kW. Men, kastrullen med bakelithandtag spred en obehaglig lukt! Det är rent rostfra kärl som gäller över öppen gaslåga. Ombyggnad
Det fick vara nog med nostalgi att snöra tältduken. Så nästa års resa var det tänkt att ha hårda gavlar, och en dörr. Några fönster för utsikten. Det är lite omständigt att snöra upp och igen kapellet. Desutom blir det inte vindtätt. Här hänger nu campingbordet på utsidan. Och ett fotsteg som underlättar klättrandet. Dragkroken är för nödbogsering ifall något ekipage havererar. Vi har en dragstång med oss på resorna. Full belysning och reflexer. Blinkers och bromsljus fungerar. Traktorn är elektriskt modifierad. Eftersom sikten bakåt är skymd.
Sen ville jag ha lite hårda väggar vid sängen, så jag började att montera några 20mm spåntade panelbräder... och helt plöstligt slutade panelen ända upp i taket!! Plexiglas till rutorna. Detta gav en betydligt höjande komfortkänsla och värmeisolering. Jag har nog mer byggt en koja?? På en loppis hittades en perfekt fyrlådig hallbyrå med lås i varje låda. Transportsäkring. Ett annat loppisfynd var den rostfria bunken. En bordgenomföring i botten till avloppet, och en elektrisk pump från vattendunken under vagnen underlättar tandborstning och diskning. Fast monterad tvålpump för handtvätt. I lådorna finns köksutrustningen och maten som inte ligger i kylboxen.
UppvärmningJag hade gett mig på att fixa uppvärmning utan att vara beroende av 230V elanslutning. Temperaturen i maj vill gärna krypa ner till 0°C under nätterna. Under en kortare resa under september, till en veteranplöjning, så gjorde jag en utforskning om det skulle gå att använda en fotogenlampa som värme. De behöver ingen ström, Denna fotogenlampa beräknas avge ca 200W. En dl av bensin, diesel, fotogen osv innehåller mellan tummen och lillfingret ca 1kWh. Så bränner lampan 0,2dl i timmen så avges det ca 200W. Nu vill man inte ha avgaserna från lampan inne i detta lilla utrymme, så jag testade med 100mm aluminiumslang avsedd för köksfläktar bland annat. Slangen blir varm och avger värmen till utrymmet, och leder ut avgaserna..
Här hänger slangen profisoriskt. Och det fungerade utmärkt. Alla som stack in huvudet, kommenterade "va varmt du har". Där hade vi inte tillgång till elström.
Under vintern fick jag tag på en mycket större brännare, som uppskattningsvis avger 400W. Nu inhandlades Ø100mm spirorör, två 90° böjar och en ventilhatt. Sprejade allt mattsvart. När det var +5C ute så fick jag upp temperaturen till +15C inne, på någon timma, med torr och ren luft. Första 1,5 metern av spiroröret blir så varmt att det går inte att hålla handflatan emot. Det strålar dessutom skönt från lampan och spiroröret. Temperaturen blir max ca +80°C på spiroröret, ingen brandfara. Ingen tendens till fotogenlukt inne. Brännarglaset packar jag ner i en vadderad väska under transport. Det går nästan åt all fotogen i behållaren under en natt, borde ha en större burk. Teoretiskt så förbrukas det 0,4dl fotogen i timmen, vid full låga.
Först gjorde jag ett stort misstag.... jag tätade med gullfiber mellan brännarglaset och spiroröret... det skulle inte sugas ut någon spilluft. Varje gång det fläktade till ute, dörren stängdes eller öppnades, så slocknade lågan! Och jag provade med olika tejper för att förindra blåsten att gå ner i hatten. Utan gullfiber blev det kanon. Det fick blåsa friskt ute. Det var en skön känsla att ligga i vagnen under mörkret, och höra smattret av regnet. De andra elanslutna vagnarna blev plötsligt utan ström, ett sjåhej startade runt om att med ficklampor leta efter utlösta jordfelsbrytare och säkringar, det tog ett tag innan lugnet lade sig igen. Samma sak hände alla tre nätterna under resan på Öland! Själv är man oberoende med värmen, bara se till att ha fotogen. Jag störs inte av ljuset från lampan mitt i natten. Några har funderingar på att ordna liknande uppvärming till nästa års resa.
En förvaringslåda under vagnen för färskvatten, och en avloppsdunk. Det finns även plats till lite saker man absolut inte vill ha inne i vagnen. Fotogenflaskor, gastuber till köket, trasor osv.
Fram finns en annan låda med grejer till traktorn, olja, verktyg osv. Reservdunk. Ett reservhjul sitter nästan dolt på andra sidan lådan.
Här startar 2015 års resa till Öland med ombyggd vagn, och egen värme. |